Affix cognateness and productivity in the development of morphological awareness in L2 Spanish: The case of dis- and des-

Autores/as

  • Aaron Yamada University of California, Davis
  • Claudia Sánchez-Gutiérrez University of California, Davis

Resumen

This study examined the role of affix cognateness and productivity in the development of Morphological Awareness (MA) among English-native L2 Spanish learners enrolled in four successive language courses (N = 121). We focused on a pair of Spanish prefixes that present an interesting distribution of cognateness and productivity: the negative Spanish prefixes des- and dis-. While dis- is graphically identical in Spanish and English, des- is not, but it is more productive than dis- in Spanish. Through an exploratory corpus analysis and a lexicality judgment task, we demonstrate that L2 Spanish learners gradually increase their acceptance and creative use of the more productive prefix des-. These results indicate that morpheme productivity progressively commands greater influence than morpheme cognateness on L2 MA, thus demonstrating that learners' morphological strategies shift from dependence on the L1 to adoption of L2 patterns, as they progress in their university Spanish course enrollments.

Resumen

Este estudio examina el rol de la cognicidad y la productividad de los afijos en el desarrollo de la conciencia morfológica de 121 aprendices universitarios de español como L2 cuya lengua materna es el inglés. En particular, examinamos dos prefijos en español que presentan una distribución única en términos de cognicidad y productividad: los prefijos negativos dis- y des-. Aunque dis- en español es gráficamente igual al prefijo dis- en inglés, des- sólo existe en español, donde es más productivo que dis-. A través de un estudio de corpus preliminar y una tarea de lexicalidad, demostramos que estos aprendices de español como L2 aumentan su aceptación, y sus usos creativos, del prefijo más productivo des- a la vez que aumenta su competencia lingüística general. Estos resultados indican que, progresivamente, la productividad del morfema asume más influencia que su cognicidad en el desarrollo de la conciencia morfológica en la L2. Así, las estrategias morfológicas de los aprendices pasan de una dependencia de la lengua materna a la adopción de patrones propios de la L2, a medida que avanzan en las clases de español como L2 en la universidad.

Palabras clave: el español como L2; la conciencia morfológica; la prefijación; la cognicidad de afijos; la productividad de afijos

Biografía del autor/a

Aaron Yamada, University of California, Davis

Aaron Yamada is an Assistant Professor of Spanish and French at Creighton University. He graduated with a PhD in Hispanic Linguistics from the University of California, Davis where he specialized in Second Language Acquisition and wrote a thesis on negative concord in the acquisition of Spanish as a Second Language.


Claudia Sánchez-Gutiérrez, University of California, Davis

Claudia Sánchez-Gutiérrez is an Assistant Professor of Spanish at the University of California, Davis and specializes in Second Language Acquisition, with an emphasis in vocabulary and derivational morphology. She previously graduated from the Universidad de Salamanca with a PhD in Spanish Philology and worked as a visiting professor at Laval University in Québec, Canada.

Descargas

Publicado

2020-01-30

Número

Sección

Artículos Nuevos