An error analysis of persistent grammatic al errors carried over from beginner to intermediate spanish

Authors

  • Isabel Méndez de Sifontes
  • Sol Rojas-Lizana

Keywords:

, Spanish as a Foreign Language, grammatical errors, Error Analysis, morphosyntactical errors, concordance grammatical system.

Abstract

This study investigates persistent grammatical errors carried over from first to second year students of Spanish as a Foreign Language at the University of Queensland in Australia. The corpus consisted of 151 written tests produced by students in first year (first and second semesters), and 44 written tests in second year (first semester only). Data collection was carried out by identifying grammatical errors and classifying them according to linguistic criteria, such as the language area and the grammatical system affected. The analysis was based on an Error Analysis methodology (Corder 1967; Richards 1980; Fernandez 1997) indicating that morphosyntactical errors in the concordance grammatical system are the most frequent grammatical errors in first year students, and that these errors persist by the second year of instruction.

Key words: Spanish as a Foreign Language, grammatical errors, Error Analysis, morphosyntactical errors, concordance grammatical system.

Resumen. Este estudio investiga los persistentes errores gramaticales de los estudiantes de español como lengua extranjera de primero a segundo año de la Universidad de Queensland en Australia. El corpus consistía en 151 pruebas escritas producidas por los estudiantes en el primer año (primer y segundo semestre), y 44 pruebas escritas en el segundo año (primer semestre solamente). La recopilación de datos se llevó a cabo identificando los errores gramaticales y clasificándolos según criterios lingüísticos, como el área lingüística y el sistema gramatical afectado. El análisis se basó en una metodología de Análisis de Errores (Corder 1967; Richards 1980; Fernández 1997) que indica que los errores morfosintácticos en el sistema gramatical de concordancia son los errores gramaticales más frecuentes en los estudiantes de primer año y que estos errores persisten en el segundo año de instrucción.

Palabras clave: Español como lengua extranjera, errores gramaticales, análisis de errores, errores morfosintácticos, sistema gramatical de concordancia.

Author Biographies

Isabel Méndez de Sifontes

University of Queensland

Sol Rojas-Lizana

University of Queensland

Published

2013-12-31

Issue

Section

Articles