The interface between proficiency and pragmatics: A study on compliment responses

Autores/as

  • Athenea Botey Riaza Universitat de Barcelona
  • Júlia Barón Universitat de Barcelona
  • Alicia Martínez-Flor Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.58859/rael.v23i1.592

Palabras clave:

L2 pragmatic awareness; proficiency; compliment responses; EFL; audio-visual input

Resumen

Este estudio investiga la relación entre la pragmática de una segunda lengua y la competencia lingüística en la conciencia pragmática sobre las respuestas a cumplidos (RCs). Los participantes fueron estudiantes españoles de inglés como lengua extranjera. Su conocimiento pragmático perceptivo se evaluó mediante una tarea audiovisual donde se debía indicar el nivel de adecuación de 15 RCs (de 1, inapropiado a 6, muy apropiado). Los alumnos se dividieron en grupos de alto y bajo nivel de competencia de acuerdo con el tamaño de su vocabulario. Luego, sus respuestas fueron comparadas con la evaluación de hablantes nativos. Los resultados indican una correlación inversa moderada entre el nivel de lengua y la valoración de los nativos. Los resultados sugieren que la competencia lingüística por sí sola no es un factor determinante para adquirir conocimiento pragmático, ya que existen otros factores que pueden influir en el desarrollo pragmático.

Biografía del autor/a

Athenea Botey Riaza, Universitat de Barcelona

Athenea Botey-Riaza is an adjunct lecturer at the Faculty of Education at the University of Barcelona, where she is a doctoral candidate at the Cognitive Science and Language programme. Her interests lie in the field of second language acquisition, particularly interlanguage pragmatics.

Júlia Barón, Universitat de Barcelona

Júlia Barón is a Serra Húnter Fellow in the Department of Modern Languages and English Studies at the University of Barcelona. Moreover, she is currently the Chair of the International Association for Teaching Pragmatics (ITAP). Her research interests include interlanguage pragmatics, task-based language teaching and young language learning. She has published in Language Teaching Research, System, Journal of Pragmatics, Pragmatics, RESLA, among many others. She has co-edited L2 Pragmatics in Action: Teachers, learners and the teaching-learning interaction process (John Benjamins, 2023), and is the co-author of Pragmatics in language teaching: From research to practice (Routledge, 2024.)

Alicia Martínez-Flor, Universitat Jaume I

Alicia Martínez-Flor is a Lecturer of English Applied Linguistics at Universitat Jaume I. Her main research interests include interlanguage pragmatics and instructional pragmatics. Her publications have appeared in international journals such as System and Language Teaching Research. She has co-edited Pragmatics in foreign language learning, teaching and testing (Multilingual Matters, 2008), Speech act performance: Theoretical, empirical and methodological issues (John Benjamins, 2010) and L2 Pragmatics in action: Teachers, learners and the teaching-learning interaction process (John Benjamins, 2023).

Descargas

Publicado

2024-01-31

Número

Sección

Artículos Nuevos