«An important issue’: a corpus-based contrastive study of evaluation along the parameter of relevance in English and Spanish newspaper opinion discourse

Autores/as

Resumen

Abstract

This paper approaches the expression of the evaluative parameter of relevance in English and Spanish journalistic opinion discourse. The case-study presented here analyzes adjectives of importance as lexical markers contributing to the construction of writer stance in a persuasive genre. The main aim of the study is to engage in a cross-linguistic analysis which identifies and compares the evaluated entities (Thetela, 1997) in English and Spanish opinion texts. Authorial evaluation along the parameter of relevance may be considered to surpass the idiosyncratic features of individual texts and reflect the underlying value system of the society that has produced those texts (Thompson & Hunston, 2000: 6). Corpus linguistics provides the methodological framework for a contrastive analysis focused on the primary function of evaluation, the expression of the writer’s views, in this case, against a scale of importance.

Keywords: evaluation; relevance; newspaper opinion discourse; English-Spanish


Resumen

Este artículo aborda la expresión lingüística de la relevancia como dimensión evaluativa en textos periodísticos de opinión en inglés y español a través del análisis de los adjetivos de importancia más frecuentes en los mismos y las entidades evaluadas (Thetela, 1997) en una y otra lengua. La presencia de estos elementos léxicos contribuye a determinar el carácter persuasivo del género, al tiempo que deja entrever el sistema de valores de las sociedades que han producido dichos textos (Thompson & Hunston, 2000: 6). La lingüística de corpus proporciona el marco metodológico de este estudio contrastivo de la expresión del posicionamiento del autor, en concreto, de su evaluación de la importancia de entidades o proposiciones.

Palabras clave: evaluación; relevancia; discurso periodístico de opinión; Inglés-Español

Citas

Armañanzas, E. & Díaz Noci, J. (1996). Periodismo y argumentación: Géneros de opinión. Bilbao: Servicio Editorial Universidad del País Vasco.

Bednarek, M. (2006). Evaluation in Media Discourse. Analysis of a Newspaper Corpus. London/New York: Continuum.

Bell, A. (1991). The Language of News Media. Oxford: Blackwell.

Biber, D. (1988). Variation across Speech and Writing. Cambridge: Cambridge University Press.

Biber, D. & Finegan, E.T. (1988). Adverbial stance types in English. Discourse Processes, 11, 1-34.

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & Finegan, E. (1999). Longman Grammar of Spoken and Written English. Londres: Longman.

Conrad, S. & Biber, D. (2000). Adverbial marking of stance in speech and writing. In S. Hunston and G. Thompson (Eds.), Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse (pp. 56-73). Oxford: Oxford University Press.

Cruse, D. A. (1997). Lexical Semantics. Cambridge: Cambridge University Press.

Francis, G. (1995). Corpus-driven grammar and its relevance to the learning of English in a cross-cultural situation. In A. Pakir (Ed.), English in Education: Multicultural Perspectives. Singapore: Unipress.

Hunston, S. (1993). Professional conflict: Disagreement in academic discourse. In M. Baker, G. Francio & E. Tognini-Bonelli (Eds.), Text and Technology: In Honour of John Sinclair (pp. 115-134). Amsterdam: Benjamins.

Lemke, J. L. (1998). Resources for attitudinal meaning. Evaluative orientations in text semantics. Functions of Language, 5(1), 33-56.

Martin, J. R. & White, P. R.R. (2005). The Language of Evaluation: Appraisal in English. Basingstoke (England): Palgrave Macmillan.

Martínez Albertos, J. L. (1983). Curso general de redacción periodística. Barcelona: Mitre.

Murphy, A. (2005). A Corpus Based Contrastive Study of Evaluation in English and Italian. Milano: ISU Università Cattolica.

Pérez Blanco, M. (2013). La expresión lingüística de la evaluación: análisis léxico-contrastivo inglés-español en el discurso de opinión. PhD dissertation, Universidad de León, Spain.

Santamaría, L. (1990). El comentario periodístico. Los géneros persuasivos. Madrid: Paraninfo.

Searle, J. (1975). A taxonomy of illocutionary acts. In K. Günderson (Ed.), Language, Mind, and Knowledge, 7, 344-369. Minneapolis: University of Minnesota.

Sinclair, J. (1996). The search for units of meaning. Textus 9, 75–106.

Thetela, P. (1997). Evaluated entities and parameters of value in academic research articles. English for Specific Purposes, 16(2), 101-118.

Thompson, G. & Hunston, S. (2000). Evaluation: An introduction. In S. Hunston & G. Thompson (Eds.), Evaluation in Text. Authorial Stance and the Construction of Discourse (pp. 1-27). Oxford: Oxford University Press.

Van Dijk, T. A. (1996). Opinion and ideologies in editorials. Paper presented at the 4th International Symposium of Critical Discourse Analysis, Language, Social Life and Critical Thought. Athens, Greece. December, 14-16, 1995.

Zappavigna, M. (2011). Ambient affiliation. A linguistic perspective on Twitter. New Media and Society, 13, 788-806.

Descargas

Publicado

2017-01-31

Número

Sección

Artículos Nuevos

Artículos similares

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.