Adult L2 spanish development of syntactic and discourse subject properties in an instructional setting

Autores/as

  • Elisabet Pladevall Ballester

Palabras clave:

Adult L2A, L2 Spanish, syntactic and discourse properties, null subject parameter.

Resumen

Abstract. Research has shown that adult learners of L2 Spanish whose L1 is a non-null subject language know from relatively early that null and postverbal subjects are allowed in Spanish. However, the properties that constrain the native use of subjects at the syntaxdiscourse interface tend to cause persistent difficulty. This study explores the development of both syntactic and discourse subject properties of three level groups of British adult L2 Spanish learners in an instructional setting through a contextualised judgement task. Results show that adult L2 learners of Spanish acquire the relevant L2 feature specifications which constrain purely syntactic contrasts but present a delay in the discourse subject properties, particularly in the interpretation of backward anaphora in null/overt pronominal subjects in embedded clauses and the presentational focus/neutral environment distinction in postverbal subjects with unergative and unaccusative verbs. Processing difficulties and lack of positive evidence in the type of input present in instructional settings might explain the results.

Key words: Adult L2, L2 Spanish, syntactic and discourse properties, null subject parameter.

Resumen. Las investigaciones han demostrado que los estudiantes adultos de español L2 cuyo L1 es un idioma de sujeto no nulo saben desde relativamente temprano que los sujetos nulos y postverbales se permiten en español. Sin embargo, las propiedades que limitan el uso nativo de los sujetos en la interfaz sintaxis-discurso tienden a causar dificultades persistentes. Este estudio explora el desarrollo de las propiedades sintácticas y discursivas de tres grupos de nivel de adultos británicos que aprenden español L2 en un entorno educativo a través de una tarea de juicio contextualizada. Los resultados muestran que los estudiantes adultos de L2 de español adquieren las especificaciones relevantes de las características de L2 que limitan los contrastes puramente sintácticos pero presentan un retraso en las propiedades de los sujetos del discurso, particularmente en la interpretación de la anáfora en sujetos pronominales nulos o abiertos en las cláusulas integradas y en la distinción entre el enfoque de presentación y el entorno neutro en los sujetos postverbales con verbos no ergativos y no acusativos. Las dificultades de procesamiento y la falta de evidencia positiva en el tipo de input presente en los entornos educativos podrían explicar los resultados.

Palabras clave: L2 adulto, L2 español, propiedades sintácticas y discursivas, parámetro sujeto nulo.

Biografía del autor/a

Elisabet Pladevall Ballester

Universidad Autónoma de Barcelona

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Publicado

2013-12-31

Número

Sección

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