Productive vocabulary knowledge of Spanish EFL learners

Autores/as

  • Andres Canga Alonso Universidad de La Rioja

Resumen

Abstract. This paper aims at investigating (i) the productive vocabulary knowledge of 38 10th grade (4th ESO) EFL Spanish students in two secondary schools located in the north of Spain, (ii) analysing the results obtained according to sex-based differences among the participants and (iii) its pedagogical implications for students’ understanding of written and spoken discourse in English. We used the parallel version (version A+ version C) of the Productive Vocabulary Levels Test (PVLT) (Laufer and Nation 1995, 1999) as the instrument to measure students’ productive vocabulary knowledge. Our results reveal that our students’ productive vocabulary size is below 1,000 words. As for sex-based differences, girls’ mean scores are higher than boys’ but the differences between both sexes are not statistically significant. These findings also indicate that most of the students in the present study could have problems to understand written and spoken discourse in English due to their low scores in the PVLT.

Keywords: PVLT, EFL, secondary school, boys and girls.

Resumen. El objetivo de este trabajo es investigar (i) el conocimiento del vocabulario productivo de 38 alumnos de 10º de ESO en dos institutos de enseñanza secundaria del norte de España, (ii) el análisis de los resultados obtenidos según las diferencias de sexo entre los participantes y (iii) sus implicaciones pedagógicas para la comprensión del discurso escrito y hablado en inglés por parte de los estudiantes. Utilizamos la versión paralela (versión A+ versión C) del Examen de Niveles de Vocabulario Productivo (PVLT) (Laufer y Nation 1995, 1999) como instrumento para medir el conocimiento de vocabulario productivo de los estudiantes. Nuestros resultados revelan que el tamaño del vocabulario productivo de nuestros estudiantes está por debajo de las 1.000 palabras. En cuanto a las diferencias basadas en el sexo, las puntuaciones medias de las niñas son más altas que las de los niños, pero las diferencias entre ambos sexos no son estadísticamente significativas. Estos hallazgos también indican que la mayoría de los estudiantes en el presente estudio podrían tener problemas para entender el discurso escrito y hablado en inglés debido a sus bajas puntuaciones en el PVLT.

Palabras clave: PVLT, EFL, escuela secundaria, niños y niñas.


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Publicado

2015-04-09

Número

Sección

Artículos Nuevos